Wednesday, January 14, 2009

RAKYAT MALAYSIA.

Assalamualaikum.

Hari ni mahu ckp tentang rakyat Malaysia.
Yang segelintirnya perangai cm cibai tk ubah mcm haiwan yg takde otak.
Otak dlm kepala tu mcm da tk reti nk guna.
So buat apa jadi manusia kalau tk gune otak.
Ada paham??
Grr..

Kes 1.
ONLINE GAME.
tak suda suda nk kutuk bangsa dan agama.
Ko da kenapa nak kutuk bangsa ngan agama org lain?
nk kutuk Allah lam game?
Pastu..
Malaysia=Malay Sial??
ko pegi pindah kluar dr negara ni kalau ko tk suke!
da cukup baik nasib ko duk kat malaysia bukan kat negara cm palestin tu.
ko nak hidup ngan bermandikan bom setiap hari?
hah! pegi! pegi mampos ko!
melayu cina. due due sama.
melayu kutuk cina.
cina kutuk melayu.
tapi diingatkan kembali, hanya kata segelintir.
bukan semua begitu.

Kes 2.
PUTRA/STAR LRT
Setiap hari akan naik tren pergi dan balik ofis.
Macam-macam ragam bole dilihat lam tren.
Kalau sehari pun bole lihat mcm mcm ragam, ini pula haku yg naik setiap hari dekat 3 bulan suda. Ada yg segelintirnya tu letak otak kat bontot kot?
Tau nk rebut duduk kusi je.
Da tak reti-reti nk bg seat kat org yg lebih memerlukan ke?

Minggu lepas. Balik dari kerja.
Tren menuju ke arah Masjid jamek.
Sgt sesak di dalam tren.
Org berhimpitan.
Dan aku juge salah sorg yg berdiri tersepit di hujung pintu.
Kat tgh ruangan pintu ada tiang.
Kelihatan seorang buta berdiri.
Dengan tangan erat menggenggam tiang tgh tu.
Aku pelik.
Da org yg duduk semua tu buta ke tk nmpk pakcik buta tgh berdiri?
Tetibe, ada pula pakcik/abg yg celik matanya nk keluar.
Ko da kenapa nk main redah je dpn pakcik buta tu?
Ko pun da buta sekali ke?
Terlepas tgn pakcik buta itu dari tiang.
Dan tercari-cari di mana tiang utk di pegang.
Elok pula masa itu datang seorang perempuan pegi bersandar kat tiang tgh tu.
Oi perempuan! ko da kenapa nk bersandar kat tiang tmpt org nak pegang tu?
kang bila org lain nk pegang tiang tu ko kata diorg nak meraba pulak?!
Yang pakcik buta ni tergapai gapai nk pegang tiang yg pempuan nk bersandar tu.
Aku kat hujung pintu. Nak jerit, kang kata aku yang gila nya.
Org depan aku ni pun buta agaknya. Tu pasal senyap aja.

Aku paling pantang org bersandar kat tiang tgh semasa org sesak lam tren.
Siapa yg rajin bersandar kat tiang tu selalunya?
Ya! PEREMPUAN yg suke bersandar.
Buat hati panas aje!
Grr..

Pagi tadi pule.
Ada sorg lelaki warga cina, bole dikatakan pangkat datuk.
walaupun secara fizikalnya die nmpk sihat tp agak berumur juge.
rambut pun da putih.
Tren dr KL Sentral.
Aku lihat dia berdiri.
Napa tak ada sorg pun yg offer nak bagi dia duduk?
Kalau die pakai suar slack, berkemeja, rmbt tersisir rapi paham la jugak kan.
Ini umur da pangkat datuk!!

Smpi di satu stesen ada seat kosong, atuk ni pun menuju ke arah kusi tu.
Aku tgk aje. Tetibe laju je pempuan pakai baju kurung duduk kat kusi tu.
Aku da menyumpah dalam hati.
Kalau perempuan tu mengandung aku paham gak!
Ini sihat dan muda saja.
Kemudian, perempuan tu turun.
Aku pun igt atuk tu bole duduk.
Baru nak pegi duduk dtg lg sorg perempuan gi duduk!
Hoi manusia!
ko da kenapa?
kebiasaannya akan lihat org akan offer seat.
Hari ni lgsg takde! Haram kejadah!
Mungkin atuk tu nmpk aku buat muke, atuk tu berkata tak apa kat aku.
aku senyum. dgn telinga tgh dgr mp3 player.
pastu atuk kata pegang tiang tu.
sebabnya tgn aku due due belah memegang hp kerana sedang bersms.

Sampai lagi di satu stesen.
Ada seat kosong. Di hujung tiang lagi satu.
Tak ada org yg duduk.
Sekali lagi atuk tu mencuba nasib.
Dan sekali lagi gagal.
Aku dahla hati tgh mencacat.
Tambah lagi dgn kejadian mencacat tu.
Panas betol hati aku.
Atuk tu patah balik.
Atuk senyum kat aku.
Aku plk senyum kelat-kelat kat dia.
Hati siapa tk sedey tgk mcm tu.
Cube ko bayang atuk ko yg mengalami situasi tu.

Hati da tak tahan.
Sentuh bahu atuk tu dan aku tanye "uncle, turun mana?"
sebut uncle utk bg dia rasa muda sikit ><
atuk tu kata kelana jaya.
Oi. kelana jaya tu da penghujung stesen.
Waktu tu baru taman jaya.
Sekali ada kakak cina ni offer.
Baru nak offer??
Itupun sbb die dgr perbualan aku ngan atuk tu.
tp sib baik ada gak org yg offer.
Sblom trn kat paramount tu, pandang atuk tu sekali lagi.
Atuk tu lambai. Aku pun byebye die balik.
Lega hati lihat atuk tu dpt seat.

Bukan nak kata aku mulia.
Aku pun keji gak!

Hanya nak menceritakan apa yg dialami ari ni.

Hati mencacat.
Seharian tak bertegur sapa ngan kak ikin ari ni.
Aku da kehilangan sorg kakak.
Nak ilang lagi sorg ke?
Sedey. Lam train ternangis.
Mesti diorg igt aku nangis sbb atuk tu akhirnya dapat seat.

Hurm hurm..

0 comment(s).:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com