Sunday, March 22, 2009

GUA TEMPURUNG, PERAK

"I want nobody, nobody but u!
I want nobody, nobody but u!.
(ntah apa lirik aku dah tak tau!)"

Buka mata.
Cari henfon.
Jumpa.
Tutup alarm.
Tengok jam.
6.30 baru.
Tutup mata semula.
Kembali ke alam tido.

Eh!
Arini aku akan ke Gua Tempurong.
Mati!!
Tetibe terkejut sorg-sorg.
Dekat kol 7 dah!
Mandi pun belom.
Padahal kene berkumpul dpn stad jam 7.
kejut mudi, tk buka pintu.

Last-last, dekat 7.30 baru kitorg muncul depan stad tu.
Sib baik bas belum bertolak.

Muahaha.

Pagi dimana jimah dan mudi masih tak smpi di depan stad.

Phew! Lega tak kena tggl ngan bas.

Dalam jam 11 pagi lebih baru sampai.
Agak lewat sbnrnya.
Oleh itu, smpi saje terus gi beli tiket masuk gua.
Makan pun tidak.
Sib baik tadi ada berhenti utk breakfast di Rawang.

Pengalaman yg mungkin tak dpt dimana-mana.
Mungkin sebab ni kali pertama jiji masuk ke gua.

Memule masuk je da kene langkah besi utk trn ke sungai kecil lam gua tu.
Air deras!!
Walaupun cetek tapi deras!!
Baca bismillah byk kali.
Sib baik diorg da pesan bawa torch light.
Memang sgt gelap lah dlm tu.
Baru jalan bape minit, batu kecil penuh dah dlm kasut.
Sakit tak sakit gak la jalan ngan batu kecil lam stokin dan kasut.

Redah gua.
Ada tu siap kene meniarap sbb laluan nya sempit.
Yang paling best bila kene slide.
Tetibe ada pulak gelongsor lam gua tu.
Jeda kata tetibe rasa berdebar cam naik boomerang kat bukit merah.

Ah!
Tak sama.
Itu kira selamat gak.
Ini ngan takde tali.
Kalau jatuh, jatuh lam gua kot.
Dahla cm tinggi gak.
Gerun juge la memule nk buat.
Pakcik tu siap kata- kalau sorg taknak buat, sume tak payah buat.
Tgk pakcik tu cm lek je slide.
Org lain pun ok.
Redah je la.

Pastu.
Masuk lubang. Keluar lubang.

Bukti masuk lubang. Muahaha.

Ngan sejuk dan sakit di kaki.
Dua jam dalam gua, tour guide tu kata perjalan tak sampai separuh pun lagi.
Giller ah!
Tapi lam gua smpt gak snap pic.
Mekasey kat kamera jeda.
Hihi.

Terserlah kehodohan disitu.

Ini ialah stalagtit. eh ke stalagmit?
eh btol ke ejaan tu?
(terserlah kebodohan di situ)

Gamba yg kabur.

Bila gamba cantik, aku plk tak pandang.
Zzzz..

kasi close up skit.

Pastu jalan lagi.
Yeah.
Da jumpa matahari.
Lihat lihat.
Berehat sebentar.
Asal berhenti je sume buka kasut buang pasir dan batu kecil.

Apa yang penting??
K E R J A S A M A

Tak habis lagi.
Patah balik jalan tadi.
Skarang akan lalu anak tangga tak terbilang jumlahnya.
Sekali nmpk haiwan kecil ini.
Tak tahu hidup atau mati.

Nama dia KELAWAR. kan kan?

Ni jimah mencacat lam kegelapan.
Hasilnya ialah: GAMBAR YG HODOH
Muahaha.

Kemudian, naik ke tmpt top of the world.
Sebenarnya bukan world.
Tapi puncak gua tempurung tu.
Sape yg tggi terlebih tu bole la cecah pakai tangan.
Orang yg pendek seperti jiji ni harapanla kalau nk cecah.

Dah smpi puncak mestila kene trn balik.
Ya Allah, time ni serius mcm nk patah kaki.
Tapi berkat kesabaran, akhirnya...


Muke jeda paling bahagia.
Sebab tak saba nak makan.
Lapa oh!

Si kecil itu adik mudi.

Masing-masing bahagia da lepas kluar dr gua tu.
Selesai mandi dan makan, sesi tngkp gamba kali terakhir.

Bye-bye Gua Tempurung.
Jumpa lagi.

Yay!!
Pulang!!!

Balik tak larat.
Bangun pagi tadi jalan da mengangkang.
Balik rumah, turun naik tangga da mcm mak nenek.
Gila sengal satu badan.
Tapi tak apa, bila lagi nk masuk gua gua mcm ni.
Hehe.
Seronok!

Dibawah ialah gambar tanpa org.
Keindahan alam dalam gua.

Yang aku tak paham, ad gak orang nk conteng cmni lam gua.
Ni tahun bilanya ntah.
100 tahun lagi leh jadi sejarah la ni?

Bunga cantik ni di luar gua.

Itu saja.
Byk tol gamba lam entri ni.
Sakit bontot duk dpn pc lama lama.
Wuaaaaa..~

4 comment(s).:

medea dayana said...

aku xkejut xbgn kot :whistle:
hahahahaha

CAHAYAHIDUPKU said...

eh3..lubang yang sama penah saya masuk..=p
bestkan gua tempurung tuh..sangat penat tapi beshhh..tapi cmne kawan azem leh bwk camera ek..xmasuk air ke??~musykil

Imaho said...

oh. smpn dlm plastik pastu sorok dlm bag.
bag yg die bwk tu basah skit.
tp sib baik camera tk kene air.
hihi.
bila yatie pegi?
tu 1st time kite gi.
sronok sronok!
tp balik tu seminggu jln tak btol.
haha.

CAHAYAHIDUPKU said...

kt g awal tahun if x silap..ngn member2 wat trip g perak..hehe...
sama la, kt pon seminggu jalan x betol...sakit2 1 badan...haha

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com