Tuesday, August 30, 2011

Mulut manusia..

Kalau dulu soalan mereka..

Da cukup ke duit nak kawen ni?
Kahwin ni byk pakai duit.. Mampu ke?
Lps kahwin lg byk nk kena byr..

Semua tentang duit!

Tapi sekarang persoalan mereka..

Kenapa awal sgt kahwin?
Kenapa tak tggu kakak?
Tak saba la tu nk kahwin?
Kenapa tak gabung?

Persoalan demi persoalan..
Yang sama di tanyakan.
Yang da tak larat telinga ni nk dengar.
Yang da tak larat mulut ni nk jawab.
Yang da tak larat hati ni nk rasa sakit.

Kenapa aku kahwin awal?

Perlu ke bercinta smpi 7-8 tahun baru nk bernikah?
Apa satu thn tu tk cukup utk kita kenal hati budi seseorang tu?
Tak bermakna kita kenal dia 7-8 thn, perangai yg sama kita akan hadap slps kahwin.
Lagi lama bercinta lagi byk abah kena tanggung dosa.
Jujur, aku bukan org yang kuat iman nya yg mana bila keluar tk berpegang tangan.
Pastu nanti ada la mulut manusia berbunyi "Nanti jiran kata apa pulak, duk usung anak dara org lama-lama tp tk bernikah pun"

Boleh dikatakan, jarak perkahwinan abang, Imah n Kak ikin tak jauh.
Abg akan kahwin hujung bulan Oktober ni InshaAllah.
Kak ikin bertunang bulan December katanya.
WAJIB kah aku tggu kak Ikin utk berkahwin dulu, baru sampai masa utk aku bernikah?
Bila duit da ada dlm tangan, semakin byk hutang bulanan yg perlu dilangsaikan.
Jadi, lebih baik bernikah dulu, dan tanggungan bulanan akan berkurang sedikit InshaAllah.
Ini tak, setiap minggu nk jumpa, mesti akan spend duit + minyak.
Orang kata "tak payahla jumpa. Setiap minggu nk jumpa, buat apa ntah"
Pastu nk biar weekend aku mkn sedap ngan familiy, dia mkn lauk kedai je?! Sorg-sorg?!

Pernah tanya pd abg dan kak ikin, nk gabung tak?
Jawapan mereka TAK!
So jalan je la. Buat je la majlis yg besederhana.

Alasan demi alasan perlu aku cari utk jwb pertanyaan mereka.
Penat nk hadap da. Apa yg boleh mama kata, "Sian Imah. Xpe, mama faham."

Bagi aku LANTAK manusia lain nk kata apa.

Tapi apa yg aku tau,
Aku syg dia.
Aku tanak dia rasa sunyi dalam hidup dia.
Aku nk makan minum pakaian dia terjaga.
Tak perlu kejut pagi-pagi melalui telefon. Senang klau dia tak bgn gak simbah ngan air je trus.
Takde risau pk dia lmbt masuk kerja.
Aku nk mengharungi hidup bersama org yg aku sayang dgn ikatan yang sah dan halal.
Ada nmpk jalan lain ke selain dengan perkahwinan?

Perlu ke aku minta izin dr setiap umat manusia untuk kami bernikah?
Cukup lah kalau dpt restu dr mama abah, keluarga kami sendiri.

Faham kalau ada yg tak dpt hadirkan diri disebabkan tarikh yg dipilih tu tak bersesuaian. Tetapi apa yg penting, restu dr mereka walaupun dari jauh..

0 comment(s).:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com