Monday, January 25, 2010

WHY?

When something happen, people tend to think only from their perspective?

Tak bermakna, bila dia buat begitu sbb die nk buat begitu.
Ada kemungkinan sesuatu yang memaksa dia dan keadaan dia utk bertindak begitu.
Hidup ni bukan dr sudut pandangan kita je.
Sedih dan penat bila kita sendiri dlm keadaan yang terpaksa melakukan sesuatu, tp bukan dlm keinginan kita.
Kita nk buat lain tapi terpaksa akur.
Kerana fikirkan hati dan perasaan org lain.

Kalau mcm tu,
Apa kata hati kita?
Apa jadi pada hati dan perasaan kita sendiri?

"HIDUP NI BERMASYARAKAT. BUKAN KITA JE ADA KAT DUNIA NI."

Ya. Btol dah ayat tu.
Tapi mcm mana kalau individu dlm kelompok masyarakat tu sendiri tak cuba memahami keadaan kita. Kita je asyik fikir nk sedapkan hati org lain. Hati sendiri??

Lagi penat jika berada di tgh-tgh.
Dalam situasi utk menjaga perasaan antara dua pihak yang bertentangan pendapat.
Tapi dua pihak itu adalah orang yang amat penting utk kita.

Aku dgr masalah dia.
Aku bagi pendapat yang aku rasa dpt membantu dia.
Yang aku rasa dpt melegakan hati dia.
Tapi kalau setakat aku sorg, ada perubahan ke?

Kalau aku yang tahu sedikit kisah dia kenapa dia bertindak sebegitu,
boleh ke aku ceritakan pada dua pihak itu apa sbnrnya keadaan dia.
Dgn beritahu kedua pihak, adakah akan menjadi seperti sedia kala.

Tapi,
yang sedihnya..
Tak ada istilah sedia kala.
Sbb permulaan kisah ni pun dah tak btol.
Berthn-thn, cerita yang sama berulang.
Sampai bila?

Berbincang?
Boleh ke?
Mahu ke mereka?

Apa yang hanya bole dilakukan,
Cuba memahami keadaan orang yang berada di situasi tu.
Jgn nk slhkan dia.
Tapi fahami dan beri dia kekuatan.

Semua pun ada salahnya.
Takde org yang perfect dlm dunia ni.
Even robot yang dirasakan perfect pun ada cacat cela nya.

Ini kan lagi manusia.
Yang ada otak dan perasaan.
Fikirlah apa yang terbaik utk org yang tersayang.
Jgn ikut kepala sendiri.
Jgn smpi sayang bertukar jadi benci.

Aku?
Setakat ini alhamdulillah.
Kehidupan aku pada masa dan saat ini dirasakan yang terbaik dalam tempoh 23 tahun aku hidup.
Walaupun ada sedihnya, tp aku tau ada orang disisi aku yang akan selalu bantu aku.

Baca dan fahami apa aku cube smpikan.
Agak-agak terasa kat batang hidung sendiri tu,
Fikirlah. Orang yang berada di situasi tu lagi sedih.
Kita ckp blakang tak guna.
Ckp dpn-dpn, direct!
Senang pun senang!

Aku sedih.
Aku kecewa ngan diri sendiri.
Sbb aku tak memahami keadaan dia.
Sedangkan dia terseksa.
M.A.A.F.

Hurm.
:(

1 comment(s).:

Nana said...

mana tau dia terseksa? dari mulut dia? sesapa bleh ckp dia terseksa walaupun sebenarnya dia tak rasa terseksa pun! setakat nak org keliling pandang yg dia mcm terseksa....

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com